Férfias gondok

A merevedési zavar (erektilis diszfunkció, a továbbiakban: ED) terápiája az utóbbi években igazi orvosi sikertörténetek közé tartozik..Becslések szerint 1995-ben 152 millió férfi szenvedett merevedési zavarban .Az érintettek száma 2025-ben elérheti a 322 milliót!

Minél több ismeret, tapasztalat gyűlik össze, annál több orvosi szakterület is „érdekelté” válik az eddig szemérmesen elhallgatott merevedési zavar gyógyításában.

Ezen szakterületek közé tartozik a kardiológia (szívgyógyászat) is.

A potencia zavar  fel nem ismert szívérrendszeri betegség első tünete is lehet. Ennek a magyarázata abban rejlik, hogy a merevedési zavarnak és az érbetegségeknek számos közös kockázati tényezője van (pl. a dohányzás, magas vérnyomás, cukorbetegség, vérzsír rendellenességek, túlzott alkoholfogyasztás). A kapcsolódási pont az érfal betegsége, az érelmeszesedés.

Legnagyobb mértékben a cukorbetegség növeli a merevedési zavarok kialakulását, a dohányzás körülbelül kétszeres kockázatot jelent, a zsíranyagcsere zavar is közel ennyivel növeli az ED kialakulásának veszélyét. Magas vérnyomás önmagában is fokozza a rizikót, de kezelésében használatos bizonyos gyógyszerek is előnytelenül befolyásolják a potenciát. (Utóbbi időben örvendetes a gyógyszerválasztásnál ezeknek a szempontoknak egyre nagyobb arányú figyelembe vétele.)

A rizikócsoportok kapcsolódásának felismerése óriási jelentőségű, amikor az orvosi rendelőben szóba kerül a merevedési zavar. Lehet, hogy korábban fel nem ismert szívérrendszeri betegségre, cukorbetegségre, magas vérnyomásra derül fény.

Amennyiben háromnál több szívérrendszeri rizikófaktorral rendelkezik az ED panaszaival jelentkező, egyébként szív-érrendszeri tünetekkel nem rendelkező beteg, már ajánlott a részletes kardiológiai kivizsgálás.

Ezáltal nem csupán a merevedési zavar kezelése válik biztonságosabbá, hanem napjainkban, országunkban a vezető szívérrendszeri halálozás szűrése, korai megelőzése is nagyobb teret kaphatna!

A betegek másik részét a már ismert szívérrendszeri betegek alkotják. A nemi élet jól ismert fizikai terheléssel jár. Ez nem jelenti azt, hogy pl. egy szívinfarktuson átesett beteg nem teheti teljessé életét nemi örömökkel. Rizikófelmérést, bizonyos gyógyszerek (pl. nitrátok) szedésének szükségességét pontosan meg lehet ítélni korrekt kardiológiai kivizsgálás során. Amennyiben szívbetegeink állapota megfelelő, biztonsággal lehet ajánlani a szexuális életet. Merevedési zavar esetén többféle gyógyszer közül személyre szabottan tudjuk a kívánt tabletta szedését javasolni, úgy, hogy szívgyógyszereit is biztonságosan tudja használni. A szexuális élet újrakezdése a kardiológiai beteg rehabilitációjának része kell, hogy legyen.

Nagy kockázattal rendelkező betegeknél (szívritmuszavarok, súlyos billentyű betegségek) szintén kardiológus döntése szükséges. Ilyenkor gyakran első lépésben az alapbetegség kezelése szükséges és a szexuális funkciózavar kezelése halasztandó.

Ma már az országban több helyütt, akárcsak a mi intézményünkben működik Férfi Ambulancia, ahol a témát jól ismerő kardiológus szakorvos segít a merevedési zavarban szenvedők szív-érrendszeri kivizsgálásban és kezelésében, vagy a szívinfarktuson, agyi érkatasztrófán, koszorúér-tágításon, vagy műtéten átesett betegek gondozásában

.

Természetesen a merevedési zavar teljes körű diagnózisa és elemzése továbbra is urológus/andrológus feladata, de egyre gyakrabban kell kardiológusra gondolni fokozott szívérrendszeri rizikó faktorok, illetve panaszok esetén.

Biztatom a betegeket a bátrabb és nyíltabb kommunikációra orvosaikkal, hiszen panaszaik napjainkban nagy sikerrel orvosolhatók!

Theme: Elation by Kaira.